Spaanse les, salsa en meer! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anne Vermeulen - WaarBenJij.nu Spaanse les, salsa en meer! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anne Vermeulen - WaarBenJij.nu

Spaanse les, salsa en meer!

Blijf op de hoogte en volg Anne

04 Oktober 2013 | Peru, Cuzco

Lieve allemaal,

Inmiddels is er weer een week voorbij, heb ik veel nieuwe dingen gezien en gedaan en ben ik al over de helft met mijn spaanse lessen!
Maar ik zal even beginnen waar ik ben geeindigd vorige keer, mijn aankomst in Cusco.
Na mijn leuke ervaring met de nachtbus, zat ik nogal moe en niet geheel topfit te wachten op mijn contactpersoon van Mijn bestemming Peru (in het vervolg MBP ;)). Helaas liet hij zo´n drie kwartier op zich wachten, wat toch wel ietwat stess veroorzaakte, maar op het moment dat ik echt in paniek wilde gaan raken, kwam hij aanlopen. Nu weet ik inmiddels dat dit de Peruaanse mentaliteit en cultuur is en raak je er aan gewend!
Marcelo bracht me naar een appartement waar ik 2 nachtjes zou blijven, waarna ik naar mijn gastgezin zou gaan. Hier wonen ook Remco en Astrid, twee andere vrijwilligers van MBP. Astrid was ook die dag aangekomen en was al met remco ergens wat eten. Marcelo en ik daar met ze afgesproken en onderweg heeft Marcelo al wat handige dingen laten zien en vertelt. Gelijk even wat geld gehaald, 700 sol (voor euro´s delen door 3,6).
Tijdens het lopen merk je wel dat je op hoogte zit, snel kortademig vooral in de leuke stijle straatjes hier, maar verder heb ik gelukkig geen klachten. Je kunt er veel meer last van hebben!
In het appartement een douche genomen, helaas koud, want de douches hebben hier een gebruiksaanwijzing en die wist ik niet zo goed..
1. Zet de kraan aan
2. zet een elektriciteitsschakelaar om, zo eentje die je normaal alleen in je meterkast vindt.
3. zet de douche zachter, om hem warmer te krijgen.
Resultaat; een slap straaltje, warm water. Als je die laatste stap tenminste niet vergeet!
Ik was wel goed opgefrist toen. ´s Avonds uit eten met dezelfde 4. Normaal gaan alle vrijwilligers mee, maar dit weekend waren er veel weg. Pizza en chicha morada (zoiets), een paars drankje gemaakt van mais en kruiden, zoet, warm en lekker.
Zondagochtend rustig aangedaan, want we hadden om half 3 met Marcelo afgesproken om de citytour te doen. Dit is maar deels gelukt, omdat we iets te lang in het restaurant bleven hangen. Marcelo zei wel dat mijn gastgezin had gebeld dat ze verwachtte dat ik zondag (vandaag dus) zou komen. Change of plans dus. De eerste indruk van mijn familie is ontzettend goed, de moeder is heel zorgzaam, vader is een grappemaker en spreekt redelijk Engels en een zoon die ook een beetje Engels spreekt, maar verder vooral achter zn laptop zit. Hij zoekt ook veel Engels op via google translate, zijn Engels is daarmee vergelijkbaar.
Ook is er nog een meisje van de spaanse school in de familie, Quincy uit washinton. Fijn om een makkelijk gesprek mee te voeren en soms te gebruiken als tolk!
Maandag zijn we samen naar school gegaan, erg fijn om even de weg te leren kennen en hoe ik moet zeggen waar ik heen wil.
Maandag was het uur van de waarheid, de toets die zou bepalen welk niveau spaans ik had en welke klas ik zou komen. Ik had mijn eerste 1 verwacht, want ik wist bijna niks. Heb mijn mijn latijnse en franse skills van de middelbare school nog wel wat geprobeerd, maar echt leuk vond ik het niet haha. De docent zei dat het allemaal nog wel mee viel, maar dat was vast om mij gerust te stellen, zodat ik niet gelijk weg zou rennen!
De rest van de ochtend hebben we een introductiepresentatie gekregen en ´smiddags een citytour (in het spaans, dus snapte er niet veel van, maar ik had de city tour van marcelo nog in het vooruitzicht, in het Engels:) )
´s avonds Greys Anatomy gekeken met spaanse ondertiteling, hier duurt een aflevering 2 uur )normaal 45 min) door alle reclame tussendoor, dus in NL mogen we niet meer zeuren over de hoeveelheid reclame ;)
Door de ondertiteling moest ik gelijk denken aan het liedje onvoldoendes van Kinderen voor Kinderen, bijles voor de buis! :) Misschien helpt het.
Dinsdag mijn eerste echte les spaans, in een klasje met mezelf, hoop dat ik hier veel van ga leren. Eerste indruk van de docent was prima, maar dat is in de loop van de week wel iets verandert, helaas.
Ik ben begonnen met de cijfers en de dagen van de week --> Brugpieper!
Na de les onze citytour met Marcelo afgemaakt. Heel veel lokale dingen gezien, het bijzonderste vond ik wel de markt waar de varkenskoppen en koeienkoppen gewoon uitgestald liggen om verkocht te worden.
Na de tour gegeten met veel vrijwilligers van MBP bij de creperie. Met de meeste nu wel kennisgemaakt. Terug naar huis voor het eerst alleen met de taxi, herkende gelukkig op het laatste moment waar ik heen moest, zodat ik veilig thuis kwam.
Woensdag niet veel bijzonders. Donderdag was er een demonstratie tegen de te hoge benzineprijzen, 18 sol voor 4 liter, reken maar uit. In NL zou iedereen blij zijn! Maar hier dus niet, er reden geen bussen, de taxi´s waren dubbel zo duur en gevaarlijk omdat demonstranten met stenen zouden gooien naar taxi´s die wel reden. Dus maar te voet naar school. Het was ongeveer 3 kwartier lopen, maar lekker weer en natuurlijk genoeg te zien onderweg!
Vrijdag na school gelunchd met een groepje, je legt echt makkelijk contacten, zeker op de school. En ´s avonds stond een stapavondje op de planning bij mama africa! Een kroeg waar tot 11 uur salse gedanst wordt en daarna allemaal foute liedjes, maar superleuk!
Zaterdag met mijn gastmoeder meegenomen naar de markt hier, waar je echt alles kan kopen, kleding, eten en speelgoed, maar ook meubels en planten! Wel lastig om uit te leggen aan Lili, dat ik geen kleding nodig heb, want anders past er echt niets meer in mn backpack, maar blijkbaar vond ze dat ik kleding nodig heb ;)
´s middags gelunchd met MBP en daarna met Lisanne en Sanne, twee vrijwilligers naar de Cathedral op Plaza de Armas geweest, wauw wat mooi en groot!
Wel grappig was, dat sommige beelden, waaronder jezus even bijgewerkt moest worden. hij lag gewikkeld in kranten, naast wat potten verf haha!
Zondag zijn we gaan paardrijden in sacsayhuamán (spreek uit als sexywoman). Heel mooi uitzicht over Cusco, en heerlijk door de bergen!

Maar ik moet weer stoppen, ja ja tijd is weer op en ik moet weg!
Zaterdag het vervolg!
xxx Anne

ps. Ik ben wel blij dat ik, net als mn achterneefje Fin van 4 jaar (toen 3) in het spaans de rekening kan vragen in een restaurant! Heb ik toch wat geleerd hier ;)

  • 04 Oktober 2013 - 13:54

    Marian:

    Hoi Anne, leuk weer wat van je belevenissen te lezen. Best spannend de eerste week zo! Ik kijk uit naar volgende verslagen.

    Saludos,
    Marian


  • 04 Oktober 2013 - 23:57

    Herman Krebbers:

    Erg leuk op deze wijze je avontuur mee te beleven.
    Je schrijft lekker beeldend. Ik zie uit naar her vervolg en foto's

    Veel plezier daar

    Hasta la vista

    Groeten
    Herman en stijntje

  • 07 Oktober 2013 - 21:34

    A. De Bruijn:

    Heb weer gesmuld van je avonturen.
    Geniet ervan meid!

    Veel liefs, Annemieke

  • 12 Oktober 2013 - 20:22

    Saskia:

    Wat een leuke avonturen beleef je toch! Geniet er lekker van

    Groetjes Saskia (collega van je mams)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 7389

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 19 Januari 2014

Peru

Landen bezocht: