Vrijwilligerswerk en leuke tripjes! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anne Vermeulen - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk en leuke tripjes! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anne Vermeulen - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk en leuke tripjes!

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 Oktober 2013 | Peru, Cuzco

¡Hola!

Hoog tijd voor weer een nieuw verslag, want wat is er een hoop gebeurd de laatste weken!
Waar was ik ook alweer gebleven, oeps, dat is behoorlijk ver terug!
De tweede week spaanse les had ik dezelfde docent, veel geleerd, maar het blijft een vreemd mannetje.
Verder heb ik die week op maandag met Lisanne en Sanne de Qorikancha bezocht, de tempel van de zon, dit is een overblijfsel uit de inka tijd! Erg interessant, hoe ze dat hebben kunnen bouwen. Ze waren behoorlijk slim toen!
Woensdag mijn eerste salsales gehad, maar ik blijf erbij dat dansen niet echt mijn ding is.
Die vrijdag door Horti, de coordinator van het vrijwilligerswerk naar mijn project gebracht om kennis te maken. Ik werd gelijk uitgenodigd om zaterdag te helpen, want er was een festival om geld op te halen! Ik werd even voor het blok gezet, maar het was erg leuk om te doen! Het festival zelf stelde niet heel veel voor, dus na een ochtendje had ik het wel gezien. Gelukkig ook andere vrijwilligers gezien, zodat ik op mn eerste ´echte´ dag een bekend gezicht heb!

Zondag hebben we een tour gedaan naar Moras, Moray en Chinchero. We begonnen bij de laatste, dit is een dorpje waar we konden zien hoe ze op een natuurlijke manier, kleur geven aan hun kleding en kleden! Hierna naar Moras, ook wel Salineras. Hier komt een zoute bron uit de berg, waarmee ze ongeveer 3000 baden vullen voor zoutwinning. Een wit paradijsje tussen alle bergen. In moray is weer een overblijfsel van de Inka´s, dit keer een plek waar aardappels verbouwd werden. Het bewateringssysteem werkt nog steeds, want het gras dat er groeit, is behoorlijk groen!

Mijn derde week spaans, met een nieuwe lerares, Lili! Ik had al verhalen gehoord, dat ze erg goed en gezellig is en dat klopte!
Maandagmiddag het plan om een museum te bezoeken, maar het bleek een feestdag te zijn, dus dat plan ging niet door. Fijn dat mijn familie daar niets over gezegd heeft..
Dinsdag waren we vrij en zijn we naar Christo Blanco gelopen, die staat ergens boven op een berg. Gelunched daar en toen weer snel naar beneden om de regen te ontwijken. ´s avonds weer eens crepes gegeten, de man kent ons al van gezicht.

Woensdag was niet zo´n leuke dag. Ik ging weer met de bus naar school en op school kwam ik erachter dat mijn telefoon niet meer in mn tas zat en er een snee van ongeveer 12 cm in mn tas zat.. Gestolen dus. Ik snap nog steeds niet hoe, want ik had mijn tas de hele busreis op mn buik, en ook nog bijna de hele tijd omklemd met mijn arm. Maargoed, ´s middags aangifte doen, wat hier echt op zijn peruaans gaat. Een hele ervaring.
Gelijk een nieuwe simpele telefoon gekocht, zodat ik wel bereikbaar ben.
Vrijdag mijn laatste lesdag en dus mijn speech! Dit ging goed en heb een mooi diploma gekregen.

Als afscheid van mijn familie zou ik pannenkoeken bakken! Ik had het natuurlijk op zijn nederlands als hoofdmaaltijd, maar het werd verwacht als toetje, veel te veel inkopen dus. Maar ze waren wel erg lekker!
´s middags ben ik verhuisd naar het appartement waar ik de komende 4 weken zal verblijven!

Zaterdag vroeg op, want we gingen dit weekend naar de Sacred Valley. Geen tour of iets, gewoon lokale busjes en zelf wandelen en genieten van de rust, uitzicht, inka ruines en gezelligheid. We gingen met zijn achten en zijn begonnen in Chinchero. Daarna naar Urubamba, waar we een snelle lunch wilden nemen, wat resulteerde in ongeveer 2,5 uur wachten op een pizza, foutje! Verder naar Ollantaytambo, waar we sliepen in een hostel. Zondag daar begonnen om de ruines te beklimmen, een mooie tocht een stukje de berg op!
Daarna verder naar Pisac waar een markt is en wederom een incaruine. Toen we daar naar boven liepen, kwamen we al twee mensen tegen die zeiden dat het een tocht was van 2 uur. Gezien het al laat was, besloten om dit niet deze keer te doen, maar door te schuiven naar volgend weekend.
´s Avonds in Cusco wilden we weer even snel wat eten en weer hadden we pech, want de kok die de pasta maakte, was er niet. Uiteindelijk moe, maar met een gevulde maag konden we naar bed!

Maandag mijn eerste officiele dag van mijn vrijwilligerswerk! Mijn dagen zijn van 7 tot 1, behoorlijk vroeg op dus! Ik begin met het geven van het ontbijt, daarna worden de kindjes gewassen en aangekleed. Het is afhankelijk van welke zuster er is, hoeveel ik mag helpen.
Om half 9 gaan de meeste kindjes naar school en help ik in een soort kleuterklas, voornamelijk dus knutselen en simpele spelletjes of puzzels.
Rond 11 uur gaan we weer terug naar boven waar de kinderen lunch krijgen en daarna gaan ze naar bed. Dan is er voor ons dus weinig meer te doen, dus kunnen we rond half 1 weg.
Verder zijn er tot nu toe veel vrije dagen en feestdagen geweest, en dus nog maar 2 normale dagen school!

Zaterdag terug naar Pisac gegaan, voor onze 2 uur durende wandeling. Dit bleek uiteindelijk 5 uur te worden, op naar de top van de berg vanuit het dal!
Je bleek ook halverwege te kunnen beginnen, door het eerste stuk met de taxi te doen, maar daar kwamen we en te laat achter en dat wilden we natuurlijk niet!
Het was een prachtige tocht!
Zondag naar de ruines van Sacsaywoman, na een uitgebreide 4 gangenlunch voor 12,50 sol en een massage een eens maar niet snel weer ervaring voor mij haha!
´s avonds naar een traditionele dansvoorstelling geweest, mooie kleding en dansen!
Maandag na mijn project naar musea geweest, het Qorikancha museum, museum historico en museum voor hedendaagse kunst!

Vandaag met kinderen met mijn knutselspullen geknutseld, want ze waren weer vrij van school! Ze waren er blij mee en hebben leuke dingen gemaakt met hulp haha!

Zo, jullie zijn weer op de hoogte! Nog maar 2,5 week te gaan in Cusco!
Ik vind het ook leuk om dingen van jullie te horen, dus erg leuk om jullie reacties te lezen, gracias!!

Tot snel,
Liefs Anne

ps. ik ben er achtergekomen dat niet iedereen het waardeert als je een foto van ze wil nemen. Bijna een pak slaag van een oud vrouwtje gekregen!
ps2. Do´s qua eten hier; choclo con queso en picarones. Don´ts: quinoa drankje.

  • 23 Oktober 2013 - 08:49

    Cindy:

    Whouw wat een verhaal!! Ik spreek je wel tussendoor,maar om het zo te lezen is toch anders!
    Wel grappig om te lezen dat er in die korte tijd dat je er bent, al zo veel feestdagen zijn geweest haha! Moeten we hier maar een voorbeeld van nemen :D
    Heb ook je foto's op Facebook bekeken, echt super leuk!!
    Haha voortaan maar even alle mensen aan de kant duwen als je een foto gaat maken ;)

    Ik ben weer benieuwd naar je volgende verhaal!
    Succes en veel plezier !! Hopen op een normale week haha!

    Liefs!! En groetjes van mn ouders!!
    Xx

  • 23 Oktober 2013 - 22:58

    Annemieke De Bruijn:

    Ha lieve, ondernemende Anne,
    Al een paar keer had ik gekeken of je weer een nieuw verslag had geschreven.Vanmiddag zag ik je boodschap in mijn mailbox. Slim van jou en zeer handig voor mij!! Je verslag laat zich lezen als een film. Héél erg leuk.
    En wat onderneem je veel. Met je conditie zit het kennelijk wel goed. Vervelend en best eng, dat je telefoon werd gestolen, maar ook dat heb je weer opgelost. Cool! Wel een ander nummer nu?
    Hier alles goed. We genieten van een mooie herfst en deze vakantieweek ook van de kleinkinderen.
    Irene zet haar eerste stapjes. Schattig joh.
    Je krijgt een dikke knuffel van me. Word vervolgd!
    Annemieke





  • 29 Oktober 2013 - 17:01

    Marijn:

    Klinkt super allemaal An! Vind het erg leuk om je verhalen te lezen! Jammer dat we elkaar niet meer dagelijks kunnen spreken via whatsapp, maar doet me goed om te horen dat je het daar zo naar je zin hebt! Mis je wel heel erg!

    Kusjes, Marino

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 7394

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 19 Januari 2014

Peru

Landen bezocht: